Dag 59 – Bellingstua til Nordre seterfjellet

8. januar

Før vi la oss ble vi enig om at vi skulle begynne tidlig og komme oss så langt som mulig i dag før teltet skulle opp. Vi var oppe klokken 0615 og frokosten ble raskt tatt inn før vi nøt oss hver vår kopp kaffe og fikk med oss siste nytt fra radioen. Vi ryddet ut av hytten og var i gang klokken 0805. De første 200 meterne ut fra hytten ble forsert i dyp løssnø, før vi var i den preparerte løypen.

Det var heldigvis ikke spesielt langt vi måtte gå fra hytten til skisporet.
Det var meldt strålende sol, men fikk tett tåke.

I dag var det kun minus 10 og det merket vi fort etter at vi forlot hytten, jeg kastet jakken for å ikke svette bort. De neste 16 kilometerne tok vi unna i preparerte løyper i flott natur, som ga oss begge julestemning med sine flotte snøkledde trær. Været i dag var preget av en tåke som aldri lettet, og som ga oss flatt lys og vanskelige siktforhold, men da vi fulgte preparerte løyper var det ikke et stort problem. Da vi kom til Vera hadde vi sett for oss et mer folkerikt tettsted, men det virket til å være helt folketomt, så vi ruslet videre opp mot fjellene. Jeg hadde valgt halvfeller i dag, og de var til ingen nytte når stigningen begynte, men heldigvis var langfellene på innerlommen, så det ble raskt lagt om. Etter noen kilometer med stigning var det slutt på løypene, og vi måtte ut å tråkke sporene selv i den dype løssnøen. Det gikk helt fint første 200 meterne, men da vi skulle opp på en liten høyde mistet vi begge motet. Bakken var ca 100 meter, men for hvert steg så sank vi bare lengre ned i snøen. Etter ca 20 minutter med mye kaving var vi endelig oppe, vi tenkte begge at vi kom til å bruke lang tid på å komme oss gjennom denne dalen.

Heldigvis var vi etter den lille stigningen kommet oss over tåken, og for et syn som møtte oss! Knall blå himmel og sol! Selv om det var fristende å stoppe for å nyte utsikten fortsatte vi å gå for å prøve å sikre at vi når Gaundalen i morgen hvor vi har bestilt både hytte og mat for i morgen. Vi fortsatte noen kilometer til før vi fant oss en egnet plass for teltet, og begynte å rigge oss til.

Rundt kl 14 kom vi endelig over tåken, og det var allikevel fint vær som meldt.
Det ble en fin start på Skjækerfjella!

Vi fikk smeltet snø, fylt opp termoser og spist middag (hjemmelaget chilli con carne). På kvelden fyrte vi opp primusen inne innerteltet, noe som bidro til plussgrader da det ikke var 30 minus utenfor, og bidro til en mye mer behagelig kveld i telt enn vi er vant med. Etterpå krøp vi opp i hver vår sovepose og sovnet til lyden av NRK P1 og jeg til Trygve sin snorking.

Teltet fikk vi satt opp på et høydedrag oppunder Nordre Seterfjellstoppen.
Og prikken over i’en ble litt nordlys før vi sovnet.