Dag 37 – Tyinkrysset til Fondsbu

17. januar

Etter en tung økt i går var vi enig om en sen start i dag. Vi var på beina ca kl 0700, og fikk begynt å trakte kaffe. Dagens frokost ble egg, bacon, ferskt brød og hel melk, en god start på dagen. Vi ble dullende litt for lenge og var ikke klar for å ta på skiskoene før nærmere klokken 10. Da jeg skulle stramme til skoene røk skolissene, heldigvis hadde vi en ekstra bardun som fungerte fint til skolisse.

De første kilometerne på dagens etappe skulle vi ta unna på en lett trafikkert bilvei. Da passet det fint at da brøytebilen kom bak oss, så bestemte pulken seg for å blokkere hele veien. Vi gikk i en isdekket sving med litt helning og pulken gled dermed rett ut i veien og sto 90 grader ut fra hoften og ut i veien. Heldigvis var brøytebilsjåføren våken og ventet til vi fikk kontroll på pulken før han kjørte forbi med et smil og et vink. Veien videre gikk opp den lange bakken fra Tyinkrysset opp til Tyin. På vei oppover dukket solen opp og gjorde det så varmt at vi valgte å ta av oss jakkene, og bare gå i ull videre.

3 sekunder etter at bildet var tatt, lå pulken 90 grader ut i svingen, og brøytebilen ventet heldigvis tålmodig på oss
Veien var heldigvis open, så da gikk vi her.
Det var både varmt og kaldt samtidig

Da vi kom opp til Tyin var det scooterspor over vannet, men vi var begge enig om at å følge veien ville være mye tryggere (Vi har fått litt skrekken av regulerte vann etter opplevelsen på Iungsdalsvatnet). Vi fulgte dermed den 19 kilometer lange veien langs vannet, hvor vi la inn 2 pauser for å spise nisten vi hadde smurt på morgenen. Trygve var meget fornøyd med at vi i dag endelig hadde skikkelig niste med på tur, da vi tidligere kun har spist sjokolade og frukt i pausene våre.

Ferskt brød med ost og salami, er trolig turens beste lunsj til nå

Dagens mål var Eidsbugarden/ Fondsbu, og hverken den betjente hytten eller hotellet var åpent, så vi var forberedt på en natt i telt. Da vi nærmer oss Fondsbu(dnt hytte) ser vi at det er lys på inne, Trygve går bort for å høre om de har åpent. Da Trygve banker på åpner Solbjørg som er bestyrer av hytten døren. Hun kunne dessverre ikke tilby overnatting, men vi måtte komme inn på en kopp kaffe. Det viste seg at hytten ikke åpner før 19 februar, men at Solbjørg hadde reist opp i går for å forberede til åpning. Vi ble sittende inne hos Solbjørg i nesten to timer. Det var veldig hyggelig, og hun fortalte om livet som bestyrer og livet generelt her oppe. Solbjørg virker som en driftig og hyggelig dame og kunne fortelle oss at hun hadde vært bestyrer i 20 år! Vi takket for kaffien, og var på vei ut for å sette opp telt og smelte snø, men Solbjørg stoppet oss. Hun fortalte at hun kunne koke vann til oss, og fant frem en stor kjele og begynte å koke vann. Vi var meget fornøyd med denne servicen, for det er en del arbeid med å smelte snø og koke vann i telt. Vi gikk ut og begynte å sette opp teltet. Når teltet var ferdig sto Solbjørg klar med varmt vann til oss, og sa «ja når skal jeg ha klart vann til dere i morgen da?» for en service! Det er sånne små ting som dette som gjør alt så mye enklere og bedre for oss. Kvelden ble avsluttet i teltet med hjemmelaget chili con carne og kakao til dessert.

Like før mørket falt, kom vi frem til Fondsbu og Eidsbugarden.
Den svært blide og trivelige hytteverten Solbjørg på Fondsbu kokte opp vann til oss.
To svært fornøyde turgåere som fikk en kopp kaffe å varme seg på.

Én tanke om “Dag 37 – Tyinkrysset til Fondsbu

1. Takk for trivelig besøk!
    Det var hyggelig å få dere som årets første gjester i min jubileumssesong på Fondsbu Mine aller første gjester vinteren 2002 var også to karer som gikk Norge på langs, men de kom ikke forbi før 5. februar det året – så dere er tidlig ute.

Jeg gleder meg til å følge dere videre nordover – god tur!