Dag 9 – Gaukhei til Øyuvsbu

20. desember

Målet for dagen var å komme oss så langt som mulig mot Øyuvsbu, men vi var begge klar over at det neppe var mulig å komme helt frem dit i dag. Så vi hadde laget en plan B, som var å telte eller ligge på en av hyttene på Vidalega. Kroppene var uthvilte og sekkene trimmet. Kvelden før hadde vi gått gjennom sekkene for å kvitte oss med alt overflødig. Ja til og med deodoranten ble veid og funnet for tung, så beklager til alle vi møter fremover, Ja det er vi som lukter…

Klok av skade med våte sekker dagene før, benyttet vi også noen plastsekker fra hytten til å lage regntrekk av til ryggsekkene. Vi fikk unna de vanlige morgenrutinene usedvanlig tidlig i dag, og var i 08 tiden. Beina og ryggene kjentes fine, og sekkene var ikke like tung som sist. Vi startet opp i et greit tempo, og før vi viste ordet av det var vi på Vidalega, vel halvveis til Øyuvsbu. Vi bestemte oss fort for at vi skulle klare å nå denne hytten i dag.

Turen begynte i skumringen med hodelykt
Her lusker vi oss over et elveutløp som er helt i grenseland
Noen elver er helt åpne, men vi kommer oss over på et vis. I dette tilfellet gikk det såvidt bra!

De siste 5 kilometerne gikk svært sakte og det eneste som fikk oss fremover var tanken om en god natts søvn i en varm og god hytte. Etter det jeg tenkte må ha vært 10 kilometer spurte jeg Trygve om vi hadde gått forbi hytten, men han var sikker i sin sak “no e det 1,4 kilometer til vi er der”.

Vi beveger oss kun i snøskredsikre områder…

Vi var begge godt slitne når vi kom frem, men litt mat og en god natts søvn så er vi klar igjen. Resten av kvelden ble brukt til å sjekke isdybde på Øyuvsvatnet (som vi konkluderte med at ikke var trygt) varme opp hytten, tørke klær, spise, spise litt til, så spise enda litt til (vi skal ha i oss ca 5-6000 kalorier hver dag, så vi spiser med god samvittighet).

7 tanker om “Dag 9 – Gaukhei til Øyuvsbu

1. Godt jobbet på vanskelige føreforhold! Veldig kjekt å sitte i godstolen og følge med på turen. En riktig god Jul ønsker vi dere begge på vei mot nord. Hilsen Tove og Tore.

2. God jul til dere begge. Håper dere vil kose dere med den medbrakte “julemiddagen”. Vi følger spendt med på hvordan det går med dere. Den uventede overnattingen på Tingvatn under turen deres var så koselig og hyggelig at vi føler vi har fått to nye gode venner. Gleder oss til å se dere igjen. Lykke til med resten av turen. Jan Gunnar og Anne Grete.

3. Ser dere er kommet frem til Storesteinen turisthytte, så nå må dere få pinnekjøttet i gryten og ha en fin julefeiring i fjellet. Jule presangen fra oss til Marius blir en bedre overnatting på ett hotell når dere passerer det en gang på turen, regner med Trygve får dele presangen med deg så det får bli til dere begge. 🎁🎁
    Vi gir en lyd på telefonen senere om dere har dekning.
    God Jul til dere! 🎄⛄️🎁

4. Håpar de har ein flott julekveld i fjellheimen !
    Vi fylgjer med på vermeldingane, kanskje de får nokre dagar med kulde og betre føre? God tur vidare.
    Helsing Bjørg og Håkon

5. Vi ynskjer dykk ein fin julekveld i fjellheimen! Ser av vermeldingane at de får nokre dagar med kaldere vêr, håpar det er bra for føret og.
    God tur vidare !

6. God jul gutter!😊🎄✨ håper dere får noen bedre og kaldere, tørre dager fremover. Vi følger med hjemmefra og heier!😁🙌🙌 klem fra hele familien🤗🥰