Dag 81 – Lønsstua til Graddis Fjellstue

2. mars

Luftlinje til Nordkapp: 643 km

Morgenen begynte rolig, og vi var nok begge mest lysten på å være værfast i dag, men samtidig klar over at en dag værfast ikke gir noe fremgang. Det virket nesten som vi hadde en gå sakte-aksjon, der alt tok lengre tid enn vanlig. Vi var ikke klar for avreise før klokken 10 i dag også, og når vi hadde sovet godt gjennom natten hadde det snødd ca 15-20 cm utenfor. Snøen fortsatte å lave ned, akkompagnert av noen kraftige vindkast i ny og ne. Fra hytten gikk vi de 200 meterne til bilveien, der vi fikk litt utfordringer med de siste dagers snøsmelting, som hadde gjort veien om til en elv.

Det var svært fristende å bare snu å dra tilbake på en tørr og varm hytte da vi møtte denne elveveien.

Dagens etappe på ca 15 kilometer skulle ikke taes unna langs vei, men i natur, så snøsmeltingen burde ikke by på problemer. Vi jobbet oss oppover i terrenget, og pulken gravde seg ned, og ble bly tung, dette selv etter en heftig slankeoperasjon på Umbukta. På et tidspunkt var det så gale at Trygve måtte snu pulken for å se om det var noe under som bremset den, men det var det ikke. Mens jeg gikk der og dro på pulken begynte tankene å vandre til da vi møtte på Henning med flere i Røros. Der dukket det opp en historie om at Henning hadde lagt en tung bok i sekken til Trygve da han gikk Norge på langs i 2016. Kunne det være Henning som hadde vært på Lønsstua i natt og tuklet med pulken vår? Jeg la vekk teorien og fant ut at det beste ville være å fokusere på å komme frem til Graddis fjellstue før det ble mørkt, for vi beveget oss veldig tregt i denne snøen.

Turen til Graddis virket å komme til å ta dagesvis når vi startet, men med en snittfart på ca 2 km/t kom vi oss frem like før mørket falt.
Det var på høy tid å få nedpå noe Polly turmiks da vi endelig nådde dagens høyeste punkt.
Litt blå himmel ble det faktisk i dag også.

Etter mye kaving klarte vi å nå Graddis fjellstue like før kl 18, mye senere, og mye mer utkjørt enn vi hadde tenkt da vi sto opp i dag. Her fikk vi tildelt en enkel, men varm hytte, samt kjøpt oss brød og pålegg til en god frokost i morgen. Resten av kvelden gikk til planlegging av ruten videre, samt avslapping. Vi fikk også ringt Henning, som selvfølgelig avkreftet med en gang at han ikke hadde tuklet med pulken, vi velger å ligge godviljen til og tro på han denne gangen.

Det var omtrent like mye snø som vi hadde i Børgefjell da vi tuslet ned siste bakken.