Dag 17 – Jonstølen til Bleskestadmoen

28. desember

Godt slitne både mentalt og fysisk etter gårsdagens strabaser vekket Trygve meg ca 0730. Vi kokte opp kaffe og ble pratende foran peisen på hytten. Vi ble enige om at i går hadde vi oppført oss litt for uansvarlige, og at vi hadde tatt nok sjanser for turen.

Trygve sin skisko har også fått merket påkjenningene fra turen, og har mer eller mindre valgt å gi opp. Sålen er på vei av skoen, noe som er en svært dårlig egenskap for en skisko. På morgenen fikk vi tapet opp skoen så godt vi kunne, i håp om at den holder til Haukeli. Vi fikk i oss frokosten og var ikke avgående før kl 11.15.

God som ny etter bandasjering med Gorillatape

Dagens etappe begynte med å snirkle oss gjennom tett skog på dårlig markerte stier, med lite snø. Så lite snø at jeg valgte å ta av meg skiene og gå. Etter ca en kilometer var vi på en ubrøytet vei som vi fulgte i ca to kilometer, før det bar opp på en ny dårlig markert sti med lite snø.

Det gikk vesentlig fortere og med færre tryninger å bære skiene et lite stykke fra Jonstølen og ned til veien
Veldig flott terreng denne dagen hvor vi passerte flere støler

Vi tror vi klarte å følge stien noenlunde og i kom stadig høyere og høyere opp i fjellet. Jo høyere vi kom jo sterkere ble vinden, og vi fikk vinden rett i mot oss i dag. Når vinden røsket tak i oss på det værste var det sånn at vi slet med å holde oss på beina. Nå begynte vi også å komme opp i dyp løssnø, som drenerte kreftene rett ut av oss.

Det var ekstremt bra drag i vinden mot toppen
Så snart skiene har trakket seg gjennom småvann samler isen seg på fellen i en fei. Da hjelper det kun med å slå stålkantene på skien hardt mot isen for å fjerne den

Vi tok oss en kjapp pause når vi nærmet oss toppen, fikk i oss litt økosjokolade som vi hadde laget før vi starter på turen, montert på hodelykter og satt i marsj videre. Jeg kjente meg mer og mer sliten, men Trygve sine oppløftende meldinger om at hytten kun var fire kilometer unna mobiliserte kreftene. De siste ca to kilometerne ned fra fjellet gikk i å navigere mellom trær på leit etter en dårlig markert DNT rute. Endelig fremme på hytten fikk vi fyrt opp peisen, hengt klær til tørk og varmet oss.

Det har vært få dager uten etapper med hodelykt
Vel fremme ved Bleskestadmoen

Trygve sin reparerte skisko fungerte i følge han selv bedre enn da den var ny, så vi satser på at den skal holde til Haukeli. Dagens festmåltid ble erter, kjøtt og flesk med en boks brun lapskaus til. Etter middagen var begge klar på at det måtte bli pannekaker til dessert/kvelds. Vi ser begge frem til en hviledag når vi kommer til Haukeli om to dager.