Dag 67 – 6.8.24

Gressvasshytta – Umbukta: 24 km

Skrevet av Marius

Vi våknet utrolig tidlig i dag, vekkerklokken til Bengt ringte kl 06.30! Da vi hadde stått opp og kommet til oss selv var Laila allerede våknet og begynt å sette på kaffen. Bengt og Laila danset rundt på kjøkkenet der en kokte kaffe og gjorde klar frokosten og en kokte vann til frokosten og hentet frem div tilbehør. Jeg som foretrekker litt rolige morgener satt meg i sofaen og observerte det hele, etter noen minuttar var både kaffe og frokost klar. Ute skinte solen, men med relativt kraftig vind men noen enda kraftigere vindkast. Etter noen kopper kaffe og frokost ryddet vi oss ut og begynte på dagens etappe, Laila ville følge oss til hun ikke klarte tempoet vårt lengre og ble gående med oss de første 3 kilometerne. Etter ca 6 kilometer kom vi til en demning som vi var noe usikker på om vi kunne krysse. Om vi ikke krysset demningen var alternativet å gå ned ca 100 høydemeter og følge stien, klarte vi kryssingen ville vi kunne spare ca 2 kilometer og 100 høydemeter. Bengt hev fra seg sekken og løp ca 300 meter bort og sjekket, snudde seg og vinket på meg og ropte ta med sekken min og! Her kjører han 4 hjuling og jeg må gå rundt å bære på sekken hans i tillegg!

Etter kryssingen av demningen fikk vi et flott utsyn mot Okstindan og breen som omkranser fjellene, terrenget var meget lettgått og de neste kilometerne gikk raskt unna. Før vi viste ordet av det var vi ved Grasfjellkoia hvor vi møtte på 2 andre som gikk Norge på langs, noe som skulle vise seg å være fra Alta til Bergen. Vi ble sittende en stund ved Grasfjellkoia før vi ruslet videre og ikke lenge etter det møtte vi en danske som gikk norlandsruta. Vi har de siste dagene prøvd å planlegge ruten vår via Sverige og har fått en del spørsmål som vi har prøvd å finne svar på på Google, men uten gode svar. Det fantastiske var at denne dansken hadde svar på alle spørsmålene vi lurte på! Og det som var enda mer fantastisk var at Bengt som tydeligvis er ekspert på dialekter og språk mente av dansken var svensk og nektet å godta noe annet, helt til andre også bekreftet at han var dansk. Langs stien krysset vi flere elver, og på en av de største bestemte Bengt seg for igjen å teste om telefonen var vanntett, heldigvis bestod telefonen testen denne gangen også. Dette er vel tredje gang Bengt tester vanntettheten på telefonen, jeg er noe usikker på uttrykket til Bengt betyr at han er fornøyd med at telefonen er vanntett eller om han er irritert på at dette er tredje gang han tar testen.

De siste 6-7 kilometerne inn til Umbukta gikk på god gammeldags myr i skog og i solsteiken denne gang uten vind var dette brutalt! Vi ble mer sliten og utslitt på de siste kilometerne enn på de 20 første. Ca 500 meter fra Umbukta krysset vi en liten bekk og begge kvapp til! En liten fisk ble skremt av oss og hoppet på land! Vi hadde altså fått fisk uten å fiske, men den sklei tilbake i bekken og forsvant, den var uansett for liten for å spise. Vel fremme på Umbukta fikk vi både øl og brus og satt oss ut i solen og snakket med Jan Gunnar som hadde gått fra Sulitjelma og Martin Kettler som går NPL fra nord til sør, og fikk mange gode tips. Etter litt var vi klar for burger inne på Umbukta før dusj og OL kalte. Etter litt kom også Laila som ikke hadde overnatting og fikk låne sofaen i første etasje i Stabburet vårt. Hun hadde gått i hele dag i håp om å få en øl når hun kom frem og det hadde vi vært lur å sikre før Umbukta kafeen stengte.