Dag 8 – 8.6.24

Gaukhei – Øyjuvsbu: 16 km

Dagen i dag skulle vi bare 16 kilometer, og i fjellsko så vi tok veldig lett på dagens etappe. Bengt vekket meg 0721 og hadde allerede da sittet i 20 minutter og prøvd å teipe beina. Vi satt kaffe til koking, og gikk over beina med tapen. Etter tapingen var det tid for frokost, i dag Norges mykeste knekkebrød fra proviant lageret på Gaukhei og et bredt utvalg pålegg. Det var ingen knekk igjen i de knekkebrødene, men de gikk ned på høykant! Endelig noe annet enn nugatti og syltetøy som pålegg. Etter frokosten var det tid for utvask, etter en rask shining var vi klar for avmarsj ca 0945. Vi tippet at vi skulle være tidlig fremme, og gledet oss til en rolig dag med fjellsko på sti. Da vi begynte å gå var det perfekt turvær, ca 10-14 grader og overskyet og tilnærmet vindstille. Etter at vi hadde gått ca 1-2 km kom første varsel på at dette ikke kom til å bli så lett, det var myyye vann i terrenget og vann følger letteste vei, så vannet hadde tatt over stiene, så vi måtte finne et annet sted å gå. Store deler av dagens etappe gikk over myrer og om kanskje det mest irriterende det som skulle være en flat etappe i følge kartet viste seg å ikke være det. Kartet viser stigninger over eller under 20 meter, her føltes det som vi gikk opp 19 meter så ned 19 meter, for så å gjenta det i evigheten. Som om ikke det var nok å stri med så endret været seg, det begynte å snø og blåse, men ikke bare at det begynte å snø men det la seg også! En periode var alt helt hvitt og både meg og Bengt kjente av motivasjonen var på hell. Heldigvis snudde været og humøret fulgte etter, spesielt etter to litt krevende elvkryssinger som vi naila. Underveis på dagens etappe fikk vi også endelig sett litt dyreliv, flere ryper og en rar krabat som vi ikke vet hva er (se bilde).

Etter 16 tunge kilometer var vi begge godt slitne og klar for å komme oss inn i hytta for å få varme og noe å spise, men da vi kom bort til hytta var den stengt! For oppussing! Vi kjente på dørklinken og døren var åpen, så vi listet oss inn, det var ingen andre her. Hvis de ikke ville ha oss her hadde de sikkert låst døren tenkte vi og tok oss til rette. Resten av kvelden gikk til pleie av bein, avslapping og litt serier på iPaden.