Dag 104 – Hviledag i Kautokeino

25. mars

Luftlinje til Nordkapp: 262 km

Det var deilig å være på hotell med en god myk seng, men det var ikke så behagelig med 30 varmegrader på rommet og storm utendørs så vinduet ikke kunne være åpent. Det ble en heller middels første natt, men det var jo frokosten her som var den virkelige gulroten.

Da jeg gikk ned i frokostbuffeten to minutter over syv, var Geir allerede i egg og bacon-kø, og vi fikk satt oss ned for å starte den planlagte tretimers frokosten. Marius dukket etterhvert opp han også, og vi begge hadde visst hatt en middels søvnkvalitet på natten. Marius hadde ikke fått sovet grunnet varmen og at jeg snorket, og nøyaktig det samme hadde jeg opplevd også. Vi hadde en høylytt diskusjon rundt frokostbordet om hvem som hadde snorket, og Geir moret seg virkelig over denne krangelen.

Det fine med frokosten her på hotellet er at det er en kokk som lager diverse retter på bestilling, blant annet pannekaker. Det var helt tydelig at han var ganske så lei oss når klokken nærmet seg 10, og vi hadde nærmest holdt han i kontinuerlig drift. Bordet vårt var overfylt av tomme fat, skåler, glass, kopper, og vi er vel relativt sikker på at vi spiste oss i pluss i forhold til prisen for overnatting. Olav kommer trolig til å miste luen sin i sjokk når han ser regnskapet for inneværende måned.

På Coop’en ble det wienerbrød til lunsj, og vi fikk brukt opp snopepengene vi hadde fått fra Gro Drange da vi var i Abisko.

Etter frokosten var det et par timer i horisontalen, før det bar ned på butikken for å handle mat for neste uke. Vi tok oss også en kjapp lunsjpause på butikken, selvsagt med wienerbrød, før vi dro tilbake på hotellet hvor vi fikk ordnet litt på noen “pulkpatenter”. Senere på kvelden var det ut å spise litt mat på en “restaurant” vi hadde fått anbefalt, og valget falt på reinsdyrkebab. Til tross for at vi ba om en stor porsjon, ble vi selvsagt ikke mett, og vi måtte avslutte kvelden med pizza på hotellet.

Pulken til Geir fikk nye meier, og vi laget til en patent som forhåpentligvis skal klare å frakte pulken gjennom Nordkapptunnelen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *