Dag 31 – Store Budalen til Myrland

11. januar

Vi våknet opp tidlig etter en god natt natts søvn klar for ny etappe. Vinden som vi hadde forberedt oss på kvelden før merket vi lite til. Vi gjorde unna morgenrutinene, kokte vann og pakket sammen. Da vi sjekket klokken før avmarsj fikk vi begge sjokk 10.50! Hva?! Begge var overrasket over hvor lang tid vi hadde brukt og var enig om at det var vannkokingen som hadde tatt alt for lang tid, og at vi måtte ta grep.

Vi startet dagens etappe med å følge scootersporene ca 5-6 kilometer. I deler av sporene krenget terrenget sånn at pulken veltet, og Trygve måtte bak og rette den opp igjen ca 15 ganger. Der terrenget krenget på det værste takket også venstre binding for seg, heldigvis har vi doble bindinger, men dessverre ingen reservedeler, så turen fortsatte uten den ekstra støtten det gir.

Prestholtskarvet i bakgrunnen, der vi flyer bortover skaren, og innimellom snøscooterspor.

Vi fulgte scootersporene helt til vi begynte å kjøre ned en dal med tett skog. Da fikk jeg valget av Trygve «ned gjennom den tette skogen eller ned der det er litt mer åpent?». Jeg svarte at det er vel lettest om vi går ned der det er litt mer åpent, da det fort blir styr med pulken gjennom skog. Det var han enig i, og kjørte rett ned og gjennom skogen!

Heldigvis gikk det relativt kjapt gjennom bjørkeskogen med løssnø.

Det gikk lettere enn fryktet og etter ikke lange tiden var vi nede på preparerte skiløyper. Skiløypene var til tider svært bratte og vanskelig å ploge i, så det ble mye gåing langs kanten i løssnøen. Etter at skiløypene endte var vi over på bilvei med et tynt snølag på, veien fulgte vi helt ned til Hallingskarvet skisenter. Herfra var det merket og preparert løype til Myrland. Her gikk vi forbi noen svære hytter og en hoppbakke som vi ble veldig fascinert over. Det virket som om den ene hytten var hoppbakke og hytte i ett (gå inn på skibyen.no for flere bilder).

Vi fulgte skisporene videre og de virket til å gå opp opp og opp, og vi ble mer og mer tom for krefter. Vi karet oss til Myrland, tok en iskald pause og ble enig om å komme oss et stykke opp i bakken før vi slo leir. Etter ca 1-2 kilometer fant vi en egnet leirplass, og slo opp teltet. Da vi var på Ustaoset ble vi enig om å ikke ta med mer bensin til primusen enn nødvendig, så vi beregnet 2 liter som mer enn nok. Etter snøsmeltingen i dag tidlig hadde vi brukt ca 0,5 liter, altså mye mer enn vi hadde beregnet. For å spare på bensinen prøvde vi å lage et bål, som vi kunne smelte snø på. 4 timer senere var 1 liter vann var kokt på bålet. Vi slet med å finne tørr ved, så bensin primusen ble fyrt opp for å smelte resten av det vi trengte.

Turens første bål!

Før vi sovnet sjekket vi været for morgen dagen, det var meldt storm med sterke vindkast. Trygve løp ut og bardunerte teltet og vi la en plan om å sjekke forholdene før vi satt i gang over fjellet i morgen, da vi var lite lystne på å trosse været enda en gang.