Dag 19 – Holmavatn til Haukeliseter

30. desember

Vi startet dagen klokken 07.00 med kaffe og frokost, og sekkene var på skuldrene ca klokken 09.15. I henhold til kartet skulle dagen starte ganske rolig med ca 3 kilometer relativt flatt, før vi skulle over “Turistskaret” som virket til å være en relativt bratt bakke, før vi vendte ned igjen mot Haukeliseter. Dagen begynte i relativt kupert terreng med mange oppoverbakker.

Ingen god skidag uten stavkasting

Etter ca 3 kilometer kom vi til Turistskaret, som ble forsert relativt enkelt. Vi tok oss en rask pause etter skaret og gikk videre kanskje 2-3 kilometer, og plutselig kom noe rart til syne. Dette var noe vi ikke hadde sett på flere uker og de beveger seg sakte og rart oppover, det var folk! Noen andre enn oss selv! Det gikk plutselig opp for oss at vi ikke har sett andre folk enn oss selv de siste 2 ukene.

Toppen av Turistskaret
Det var helt sykt å se mennesker igjen, her de kan skimtes i bakgrunnen

Vi slo av en hyggelig prat og det viste seg at de kom fra Haukeli og skulle til Holmvatnhytta for å feire nyttåsaften. Det gjorde at vi endelig fikk oppgåtte spor, det var en drøm, tempoet vårt økte og vi var fulle av humør og energi. Det viste seg etter noen kilometer at de hadde gått vinterruten, som går over en del regulerte vann. Vi ble skeptisk, men valgte å følge ruten deres. For å være på den sikre siden tok vi frem isstaven for å sjekke at isen var tykk nok. Ca 200 meter ute på isen så går staven igjennom «dette er ikke mye trygt» roper Trygve og vi blir enig om å gå den kjipe og tunge veien inn til land for å gå sommerruten. Alt blir plutselig mye tyngre og alt går mye saktere. Vi stabber oss gjennom løssnøen til vi kommer til Haukeli godt slitne i dag også.

God stemning da vi ankom Haukeliseter

Når vi kom inn i resepsjonen får vi beskjed om at alt er fullt og at vi burde ha forhåndsbooket. Vi prøver å forklare situasjonen og hun smiler, drar litt på det, så sier hun at jeg tror vi kan få til en løsning. Det hele endte med at vi fikk et «hotellrom» som vi måtte dele i 2 dager. Strålende fornøyd med at vi ikke måtte ligge på sovesal gikk vi til rommet og fikk oss en god dusj. Etterpå var det ned på restauranten for å få seg litt mat, det ble fjellburger til middag og viltpølser til dessert på meg og Trygve gikk for ørret til dessert. God og mett gikk vi tilbake til rommet for noen runder med Idioten.

Hamburger til middag 1
Fjellørret og viltpølser til middag 2

3 tanker om “Dag 19 – Holmavatn til Haukeliseter

1. “Skikkelig lei meg” for at jeg ikke er med på denne turen. Etter innleggene å bedømme virker det som om dere har hatt en meget tøff start på turen. 🙂 Lykke til og stå på videre!

2. Du må virkelig skjerpe de der fotografkunstene dine Trygve😅 Er ellers veldig glad dere er trygt fremme på Haukeli. Veldig kjekt å følge med dere, men ingen unødvendige sjanser heretter, takk. Takk for det gamle og godt nyttår til dere❤️ Ha en fin og trygg tur videre!